onsdag den 6. februar 2013

Forløb

Så er der indkøbt ny vægt. Den gamle var mildest talt ikke særlig pålidelig. Og nu har jeg også fundet ud af hvor den skal stå for ikke at variere i målingerne. Det viste sig nemlig at mit badeværelsesgulv må være for ujænt. Nu står den på en plade og det ser ud til at fungere.
Idag har jeg (nogle dage senere end planen) fået målt både vægt, fedt%, vand%, muskelvæv, BMI ifølge vægten og taget talje- og lårmål og skrevet det ned så jeg kan holde øje med ændringerne.
Engang om ugen (i weekenden) vil jeg skrive alle målene ned.
Jeg havde egentlig tænkt mig at skrive alle tallene her, men det viste sig at det mod forventning var lige en tand for grænseoverskridende så det må komme senere.

Vand% viste sig at være det største chok. Ifølge de vejledende værdier der fulgte med vægten skulle jeg være stærkt dehydreret - og det i den laveste ende af scalaen. Jeg viste godt jeg ikke altid drikker heeelt det jeg burde, men at det var så slemt har aldrig faldet mig ind.
Jeg får vanddrivende piller imod forhøjet blodtryk, men har trods det stadig ind imellem problemer med ophobning af væske i fingre og ben. Jeg kan ikke rigtig finde ud af hvordan det passer ind i billedet. Men jeg må jo blive bedre til at drikke, og så er jeg spændt på hvordan det ser ud efter nulstillingen.

"6 om dagen" er jo ikke nogen overraskelse. Jeg er ikke helt vild med kogte grøntsager, men kan sagtes nyde dem i en gryderet og jeg elsker rå salat og sprøde grøntsager med brødet. Jeg har nogen gange kommet op på de 600 g og andre dage ikke spist det mindste. 6 om dagen må være et godt sted at starte på kostomlægningerne og gøre et seriøst forsøg på at få mit grønt HVER dag.
Men når vi nu er ude i at skulle op på 850-900 g så bliver det altså en udfordring. Jeg har de sidste 3 dage talt sammen og været oppe på 8-900 g uden at det har været nogen lidelse. Men jeg føler jeg har spist SÅ meget, meget mere end jeg plejer og jeg har slet ikke haft plads til eller behov (lyst) for alle de andre ting jeg plejer at spise - et par enkelte lækkersultprodukter undtaget.
Faktisk har jeg spist mere end til jeg var mæt for at opfylde kvoten. Jeg er ikke ret god til at spise 6 gange om dagen så det grønne har stort set været fordelt på 3 måltider om dagen og det er jeg jo nok nødt til at gøre noget ved, selvom det nok bliver en af de større udfordringer for mig.
Men der er kun gået 3 dage og jeg kommer nok i længden til at savne variation, men det må der så arbejdes på hen ad vejen.Og jeg skal også have fundet nogle praktiske redskaber til at takle alle de grøntsager med hensyn til ordentlig opbevaring og tilberedning for lige nu "fylder" det lidt for meget.

Jeg kan se at mit brødforbrug kommer til at gå rigtig meget ned. Faktisk så meget at jeg ikke kan nå at spise det brød jeg plejer at købe inden det bliver dårligt. Nu har jeg købt knækbrød (som jeg rigtig godt kan lide) og så må vi se om det er tilstrækkeligt.

Nulstillingen er planlagt til næste uge (det står højt og tydeligt i min kalender) og efter den er mit mål at holde grønt indtaget oppe på 900 g og drikke nok vand. Først når det kører skal jeg videre med andre tiltag!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar